fredag 2 mars 2012

En mjuk ros med hårda taggar

Det finns en ros här i trädgården som jag vill beskriva, den har allt och lite till.
 Mme Louis Lêvêque blev jag förälskad i ganska tidigt i mitt "rosliv" eftersom den har just den speciella mjukheten, sidenlystern och den underbara doften. 
Växer dessutom vackert upprätt och blommar kontinuerligt hela sommaren med stora blommor. 
När den mossiga knoppen öppnar sig och blottar en siden skimrande knopp, får man lov att klämma lite lätt på den för att då upptäcka att den känns mjuk, ja när den öppnar sig mer så känner man ännu tydligare så mjuka och lösa varje packat blad är. 
Dess rosa silverlysande doftande kronblad är mjuka.


Här ser man på bilden hur de tunga  kronbladen trycker på ovanifrån
Sen är det så att det enda som är hårt med denna rosen är taggarna.

Mer tolkningar på temat Mjukt och hårt hittar ni på "Blommig Fredag" hos Roses and Stuff

Önskar er en mysig helg

Vivian

20 kommentarer:

  1. Härlig ros och bra tolkning!
    Lotta

    SvaraRadera
  2. Flotte billeder af roser du viser.
    Ønsker dig en god week-end.
    /Hanne Bente
    hbt.finus.dk

    SvaraRadera
  3. Men vilken vacker ros ... den åker in på min roslista till sommarens rosplantering ! Tack för den fina inspirationen !

    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  4. Vilken fin ros med en ljuvlig färg.

    Fint tolkat.

    Ha en riktigt trevlig helg
    Gunilla

    SvaraRadera
  5. Underbar ros och fin läsning!
    ha en skön helg /Anette

    SvaraRadera
  6. Tack för intressant läsning. Kände inte till denna ros... kanske är den inte så härdig att den klara sig i zon 4?
    Ha en fin helg,
    Charlotta

    SvaraRadera
  7. Jag kan såväl förstå din förälskelse i den rosen. Det var så fin och rosa rosor gillas här i trädgården också:-)
    Trevlig helg! /Anette

    SvaraRadera
  8. Att beskriva en doft med bara ord tror jag är så gott som omöjligt men nog är det nästan bara dofter som numera får mig att falla för nya växter till trädgården. Hur nu detta går ihop:-))
    Trevlig helg
    Birgitta

    SvaraRadera
  9. Vilken förförisk beskrivning av en ros! /Anja

    SvaraRadera
  10. Den var vacker!
    ha en underbar lördag!
    Mia

    SvaraRadera
  11. Oj vad vacker den rosen var.. vill HA! Och så får man en riktig längtan till sommarens rosor när jag ser dina fina foton.. ha en fin lördag/Moa

    SvaraRadera
  12. Fin tolkning på temat. Vacker är den också:) Måste kolla upp den lite mer. Den verkar som du beskriver, ha allt...hoppas att den skulle klara klimatet hos mig:)
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  13. Fin tolkning och vacker ros! Jag måste verkligen köpa lite rosor i år.

    SvaraRadera
  14. Vilken vacker beskrivning av en underbar ros.När jag läste beskrivningen av denna ros köpte jag den.Nu har den växt till sig här sedan den fick en plats i solen.Roligt att hitta din blogg.

    SvaraRadera
  15. Hej Vivian
    Fina bilder å bra tolkning :)
    å missa nu inte,,,,,

    B
    L
    O
    G
    G
    P
    A
    R
    T
    Y
    T

    fortsätter......
    redan 80 fina bloggar med
    de e kul att vara med :)
    VÄLKOMMEN
    Håkan

    SvaraRadera
  16. Ja, rosor passar verkligen till temat "mjukt och hårt". Vackra bilder på en vacker ros.

    Hälsningar
    Kristina

    SvaraRadera
  17. Så vacker! Tror inte jag har sett den tidigare.
    Ha en fortsatt bra vecka!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...